Omstændigheder, der har betydning for dine medarbejdere kan ændre sig i løbet af årene, og bl.a. kan følgende ske:
- Din virksomhed skal vokse eller skære ned
- Dine medarbejders kompetencer matcher ikke længere din virksomhed
- Der kan opstå uenigheder mellem dig og din medarbejder
En god dialog med din medarbejder – og klar skriftlig besked fra dig som leder – betyder ofte, at det lykkes at komme godt videre.
Hvis det ikke lykkes, at blive enige eller din virksomhed har brug for andre medarbejdere, så kan man være nødt til at give en skriftlig advarsel eller igangsætte en afskedigelse af medarbejderen.
Der er mange regler, der skal overholdes både ved advarsler og afskedigelser.
Når du har brug for hjælp til at sikre en god proces, og at du overholder reglerne / overenskomsten, så ring på 2621 0004 eller send en mail til kb@advkb.dk for at få professionel rådgivning.
Nogle hovedregler, der er gode at huske på i tilfælde af advarsel eller afskedigelse:
- Du skal som udgangspunkt give en advarsel, hvis der er samarbejdsproblemer inden, der kan ske afskedigelse, da din medarbejder skal have mulighed for at forbedre sig.
- Hvis du vil afskedige efter 120 dages sygdom, så skal du være meget påpasselig med optælling af sygedage/sygetimer.
- Dette er kun hovedregler, og kan ikke erstatte rådgivning tilpasset dit konkrete tilfælde, så ring på 2621 0004 eller send en mail til kb@advkb.dk.§
Tryk, hvis du vil læse mere om Ansættelse og Forhold under ansættelsen
Tryk, hvis du vil tilbage til Forsiden